Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet

Vélemény a pedagógusok leterheléséről

2019. szeptember 12.

Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár azt mondja, hogy a pedagógus óraterhelés alacsonyabb, mint az OECD-átlag, nálunk 648 óra egy pedagógus átlagos óraterhelése, míg az OECD-adat 783. Kiemelte: ennek alapvetően a hosszabb magyarországi nyári szünet az oka

A Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet számára a pedagógus éves 648 óra óraterhelés kimutatás félrevezető. Jó lenne tudni, hogy a magyar átlag kiszámításának milyen pedagógus óraszámok voltak az indikátorai.

Amennyiben a 648 óra kiszámítás tényleg valós, akkor az egy tanítási napra jutó tanítási óra az átlagos óraszám/ éves tanítási napok (648: 180) végeredménye 3,6 óra lenn. Ez azt jelentené a számításból adódóan, hogy a pedagógusok heti kötelező óraszáma 18 órával lenne egyenlő. (volt ilyen is) Azonban a valóság mást mutat. A jelenlegi 22-26 óra közötti heti leterhelés alsó határával számolva az éves tanítási óra összest is más végeredmény születik, mint amit az államtitkár úr közzétett. (36 tanítási hét * 22 órával) = egyenlő 792 óra. A különbség máris 144 óra. Amennyiben a pedagógusok átlag leterhelési óraszámával számolunk (24), akkor az éves óraszám 864 óra.  A kormány által publikált számtól máris 216 órával több.

A pedagógus éves kontaktóra átlag kiszámítás, akkor lenne reális, ha a számításnál a főállású pedagógusok leterhelését vennék alapul. Gyengíti az átlagot az óraadói foglalkoztatott a részfoglalkoztatásban dolgozók, a vezetők valamint az olyan pedagógus végzettséggel rendelkezők, akinek egyetlen kontakt órájuk sincs beszámítása valamint a közel 3000 mesterpedagógus 18 órás foglalkoztatása is. A közzétett éves pedagógus tanítási óraszám komoly feszültség forrást generál a különböző társadalmi csoportok között.

A nem reális pedagógus óraszám kimutatása és ehhez hozzárendelni a hosszú szünetet, mint okozati problémát azt gondoljuk, nem szerencsés dolog. Felveti a hozzáértés hiányát annál is inkább, mert a magyar oktatási rendszerben a szakközépiskolában és a szakgimnáziumban az összefüggő szakmai gyakorlat teljesítésével további 20 nappal növekszik a tanítási év. Amennyiben a szakmai gyakorlat az iskolaitanműhelyben történik, akkor már nem is olyan hosszú a szünet és ebben az időszakban a pedagógus is dolgozik

Amennyiben az éves 648 óra jelentené az éves tanítási terhelés alapját és ez jogszabályba is megjelenne, akkor a pedagógus szakszervezetek nem feszegetnék a munkaterhelés kérdését.

Budapest 2019. szeptember 11.

 

Tóth József

MKSZSZ elnök